De Laat Automation is gespecialiseerd in de ontwikkeling en optimalisatie van geavanceerde automatisering in de machinebouw en procesindustrie. Elk project is weer anders door het hebben van complexe of unieke omstandigheden, doelen en wensen. Het ontwerp van technische installaties of machines en de bijbehorende software is dan ook eigenlijk altijd maatwerk.
De Laat Automation weet dit als geen ander en is in staat om de wensen en eisen te vertalen naar een passende technische oplossing die naadloos aansluit op de omstandigheden en eindgebruiker.
Voor de Zeevaart kunnen deze vleugels autonoom op- en neer klappen en draaien mee met de wind om maximale voorwaartse stuwing te genereren voor schepen. In de vleugels zitten 5 ventilatoren welke afhankelijk van de windrichting onder- of bovendruk kunnen genereren om de wind op de meest optimale manier langs de vleugel gedwongen kan worden.
In samenwerking met Econowind b.v. en Global Electrical Solutions is dit project gerealiseerd waarbij een compleet nieuwe elektra kast, elektronische en mechanische hardware en bedieningsinterface is ontwikkeld. De Laat Automation heeft hierbij de elektronische componenten voor de besturing uitgezocht en in bedrijf gesteld.
Naast de functionele werking bestaande uit proportionele hydraulic kleppen, krachtmetingen, alarmsysteem en registratie, 4g module voor inloggen en support op afstand, besturing via het HMI plus interface en een complete logging en registratie systeem opgetuigd om het systeem zo robuust, automatisch en simpel mogelijk te maken.
Deze machine had een kapot scherm en de software was verloren. Het scherm laten repareren en de volledige software voor het HMI bedieningspaneel en de PLC software reverse engineered.
Zonder Etekeningen aanwezig en met kleine aanwijzingen van de klant was ik in staat de volledige machine te herprogrammeren en werkend te krijgen waaronder functionele loadcellen, elektra diagnose en herstelwerkzaamheden, communicatie met externe kistenontstapelaar en zodoende een volledig autonoom werkend systeem gemaakt. Zelfs beter dan voorheen aldus de klant! Robuust, storingloos en makkelijk te bedienen, ook voor de niet-Nederlandse werknemers.
Exor scherm met interne Codesys PLC in samenwerking met Hitachi RIO module.
Een video ten tijden van testen. Machine wordt nog uitgerust met andere sensoren om andere producten te kunnen verwerken. Ook zal met andere sensoren en hardware de machine beter en gelijkmatiger de kisten kunnen afvullen.
Het was te doen met de machine en hardware die er al stond, maar achteraf vinden we altijd dingen om te verbeteren en optimaliseren, zeker met een onbekend en reeds bestaande machine!
Deze boot heeft 2 CAT motoren/GenSets van elk +/- 1500 pk voor de voortstuwing van de boot. Elke sensor voor het monitoren van druk of temperatuur, schakelaarstanden, vrijgaves etc wordt gemonitord door de PLC en hieruit worden alarmsituaties bepaald. Al deze data tezamen met de aansturing worden uitgewisseld met het SCADA systeem en de brug voor het aansturen van de main engines.
De complete PLC software van de Main engines van de Bourbon Fullmar heb ik gereverse engineered en een werkend software programma opnieuw geschreven. Na dagen van onderzoek, documentatie vinden en doornemen kon ik de functionele werking van de PLC's achterhalen en hiervoor nieuwe software schrijven.
Siemens TIA portal en Modbus Communicatie
De PLC's voor beide main engines van een boot stonden in storing en waren niet te resetten en wederom draaien te maken.
De software was met wachtwoord beveiligd en de leverancier hiervan bestond niet meer, terwijl de software zo was ingesteld dat de PLC's een handmatige "warm-restart" dienden te krijgen alvorens ze konden opstarten na een ernstige storing.
Deze software gaat gereversed engineerd worden op een later moment met behoud van huidige hardware welke nog gered kon worden.
Alleen al om deze reden zijn wij van mening dat software altijd in eigendom van de gebruiker/klant hoort te zijn en bij voorkeur open source. Zodoende zit je niet vast aan leveranciers en nare situaties als deze waarin de gebruiker nu hetzelfde systeem opnieuw kan laten uitzoeken, ontwerpen en testen met alle tijd en kosten voor zijn rekening.
In samenwerking met Global Electrical Solutions het installatiewerk voor de upgrade van twee hoog vermogen ballaspompen en het installeren van een filtratiesysteem voor het filteren en steriliseren van ballastwater in een vrachtschip.
De klus omvatte veelal installatie en aansluitwerk evenals het parametriseren van Danfoss frequentieregelaars en commissionen van de pompen in een gering tijdbestek in de haven van Houston, Texas.
Als hobbyprojectje een geautomatiseerd systeem gemaakt voor de irrigatie van miniknollen. Dit systeem meette 24/7 de elektrische geleidbaarheid van de potgrond op meerdere plekken en was in staat elk van de 3 secties apart te meten en irrigeren.
Hobbyproject dus low budget en met plezier!
Totale kosten: nihil
Opbrengst: Onbetaalbaar